I Advokatrådet har vi i løbet af 2015 sammen med en række eksperter identificeret tre områder i den offentlige forvaltning, som rejser en række væsentlige retssikkerhedsmæssige problemstillinger. Det drejer sig om det, vi betegner som forvaltningens ”grænsesøgende” afgørelsespolitik, borgernes adgang til sagkyndig rådgivning og bistand i mødet med forvaltningen og endelig digitalisering.
Emnerne er behandlet nærmere i en rapport fra Advokatrådet, som er tilgængelig via www.advokatsamfundet.dk, og hvert emne munder ud i en række konkrete anbefalinger, som kan forbedre borgernes retssikkerhed.
Advokatrådets anbefalinger er følgende:
1. Forvaltningens grænsesøgende afgørelsespolitik
- At klageinstansen bør have ret og pligt til at ex officio at tage stilling til, om en klage bør tillægges opsættende virkning.
- At der skabes lovhjemmel for godtgørelse af ikke-økonomisk tab.
- At kommunen som udgangspunkt skal lægge den fulde berigelse/besparelse fra sig og overføre denne til borgeren.
- At der nedsættes et uafhængigt og permanent råd, som kan skabe en balance og modvægt over for Socialministeriets og Ankestyrelsens vidensfordel.
2. Sagkyndig rådgivning og bistand
- At der i forvaltningslovens § 7 udtrykkeligt indføres en pligt for forvaltningen til at vejlede kategorier af borgere om retten til bisiddere.
- At vejledningspligten gør det klart, at bisidderne som udgangspunkt bør kunne forholde sig objektivt til sagen.
- At borgeren orienteres om organisationer, som tilbyder kvalificerede bisiddere.
- At der foretages en evaluering af de nuværende begrænsninger om frivilligt arbejde.
- At der indføres en ret for borgere til at få beskikket en sagkyndig rådgiver i særligt indgribende, komplicerede og/eller principielle sager.
- At borgeren får dækket eller delvist dækket rimelige sagsomkostninger, hvis borgeren henholdsvis vinder sagen eller får delvist medhold.
3. Digitalisering
- At digitaliseringen gennemføres i et tempo, som sikre, at IT-systemerne udvikles i respekt af de formelle og materielle retssikkerhedsgarantier.
- At IT-systemerne har en sådan kvalitet og tilgængelighed, som sikrer borgernes rettigheder og iagttagelse af pligter, således at alle kan gøre brug af de digitale løsninger.
- At der indføres automatisk modtagelseskvittering i alle digitale løsninger.
- At forvaltningen har et særligt fokus på grupper, som erfaringsmæssigt er uden for forvaltningens rækkevidde og derfor fortsat skal kontaktes med fysisk post.
- At de lokale afdelinger af borgerservice opretholdes.
- At alle dele af forvaltningen fastholder en tilgængelighed via telefonen.
Advokatrådet mødtes for ca. 1 måned siden med social- og indenrigsminister Karen Ellemann, hvor anbefalingerne blev drøftet nærmere. Desuden afholder Advokatrådet senere i denne uge en konference, hvor flere af problemstillingerne er på dagsordenen.